* Mijn mening over mondmaskers ging een beetje ver, sorry...
Maar als iemand het interesseert, here it is:
Waarom ben ik wie ik ben? Waarom denk ik wat ik denk? Wat is boerenverstand precies? Als 11-jarige flitsten die dingen af en toe door mijn hoofd. En mijn gedachten namen daarna meestal een loopje met me. Soms verzon ik volledige verhalen tijdens een les Wero. Af en toe plezant. Voor mij, niet voor de leerkracht. Maar wat wás “gezond” boerenverstand precies? Iets wat je kon leren? Hadden de boeren dat dan? Moest ik daar heel hard mijn best voor doen? Moesten die boeren dan gezond zijn (veel appeltjes eten)? Nee, ik had het en ik heb het. Zoals velen. Maar helaas worden dingen soms kapot gedacht. En dan is er van de essentie niet veel meer over. Alles heeft een kern. Het zaadje wordt heel vroeg geplant en de omgeving zorgt mee voor de groei ervan. We ontwikkelen, we leren communiceren. Niet gewoon praten, nee, communiceren. Niet gewoon lezen, nee, communiceren. Niet gewoon schrijven, nee, je begrijpt me wel. Door dat communiceren, kunnen we ons informeren. Ieder van ons is een beelddenker in den beginne, we leren in beelden. We slaan er info door op. Een baby kijkt naar ons, naar onze lach, en lacht terug. Stillaan komt het auditieve erbij, we horen klanken. We zien een mond bewegen en daar past een klank bij. Zo leren we praten. En als dat niet goed lukt, dan is er nog het tactiele luik. Voelen, waar ontsnapt de lucht? Multi sensorieel, weet je wel? Wat als we nu het visuele wegnemen, en het auditieve wat doffer maken? Wat als onze non-verbale communicatie quasi teniet wordt gedaan? Concreet: niet subtiel lachen naar een leerling als je hem of haar via humor iets wil leren. Omgekeerd: niet kunnen aflezen of de leerling je al dan niet in het ootje neemt. Concreet: dof spreken en dus alle nut van articulatie laten verloren gaan. Omgekeerd: je leerling niet begrijpen als hij of zij te stil praat. Concreet: door het afsluiten van deze kanalen een moeizaam opgebouwde en beperkte concentratie terug afbreken. Want, wees eerlijk, welk kind van 6 houdt het vol om 8uur naar een leerkracht te luisteren als die leerkracht voortdurend wablieft zal moeten zeggen en misschien juiste antwoorden niet zal horen? Welk kind van 6 zal niet afgeleid zijn door zijn eigen mondmasker en al die stoffen dingen om hem heen?Want, ja, als je dan nog eens hoogsensitief bent, zal je je nog gaan irriteren aan die stofjes. “Zeg, wat kriebelt aan mijn neus, wat jeukt er zo, …? " "O, wat heeft die een cool masker!" "Dat is een leuk kleurtje!" "Man, mijn neus jeukt!" "Wat zei de juf ook alweer?”
Wel, wat zegt ons boerenverstand nu? Wat zegt het? Angst is een slechte raadgever, dat zegt het alvast hier. We zijn sterker dan we denken en we hoeven ons echt niet te verstoppen.
Dikke ZOEN en een mooi lach!
Alstublieft :) Graag gedaan.
Reactie plaatsen
Reacties